שינקין- תל-אביבתל אביב - הצפון הישןצפון - ראש פינהסינרמה - יד אליהודרום - אשקלון

קצת ידע מקצועי..

Wunda chair
Wunda chair

כיסא הפילאטיס הראשון ה –  Wunda chair הוצג לראשונה על ידי ג'וזף פילאטיס בשנת 1931. כורסא קטנה, שניתן להעמיד בכל בית שכאשר הופכים אותה, הופכת למכשיר כושר. עיצובו היה פשוט וכלל מושב, פדל ושני קפיצים של מזרון - שמטרתם ליצור את תנועת הפדל.

 

 

https://youtu.be/2GjDtbvUvQs

ג'וזף כלל את הכיסא כחלק משגרת האימונים הקבועה של לקוחותיו בסטודיו בשדרה השמינית בניו-יורק.  הוא השתמש בו בעיקר לתלמידים עם פציעות ברכיים וקרסוליים ככלי שיקומי. בנוסף, השתמש בו עם תלמידיו המתקדמים, במיוחד גברים,  בתרגילים מתקדמים יותר הדורשים חגורת כתפיים וזרועות חזקות במיוחד.  אפשר להגיד שעברו של ג'וזף כאקרובט , בא לידי ביטוי בצורה המובהקת ביותר בתרגילי הכיסא. 

כשחיפשתי אחר הגורמים שהביאו את פילאטיס להמציא את המכשיר, מצאתי כמה גרסאות שונות. הגרסה הראשונה היא שג'וזף בנה את הכיסא ומיקם אותו בכניסה לסטודיו על מנת שמתאמנים בחדר ההמתנה של הסטודיו, יבצעו את תרגילי ה- footwork וה- 100 בעצמם ויכנסו לשיעור כבר מחוממים. גרסה שניה היא, שג'וזף בנה את הכיסא על מנת שלקוחותיו יבצעו את רצף התרגילים גם כשהם בבית. הוא בנה אותו כמכשיר כושר פשוט אך מאד פונקציונלי  הדומה לכורסא קטנה, כך שיוכל להתאים לאזור הסלון בדירות הניו-יורקיות הקטנטנות. גרסה נוספת היא שפילאטיס המציא את הכיסא על מנת שלקוחותיו, שלא יכלו להגיע לאימונים קבועים במהלך חופשת הקיץ והחגים, ישמרו על שגרה גם בתוקפות אלו. הוא צילם סרטונים קצרים שלו ושל חבריו נהנים מאחה"צ קיציי ומתאמנים על הכיסא בבגד ים.

https://youtu.be/PmoNAeGHoJY

השם Wunda chair בא מהמילה - Wunder  פלא בגרמנית. שפת האם של ג'וזף. והוא לחלוטין יכול לעשות פלאים לגוף.

ב- 29/8/1931 ג'וזף הגיש בקשה לפטנט מספר 1,969,901 בעבור ה- Wunda chair . המפורט ב-17 סרטוטים שונים. ב- 14/8/1934 הפטנט אושר בארה"ב.

במקביל להמצאת ה- Wunda chair , פיתח ג'וזף גם את ה- high chair . הכיסא הגבוה היה דומה מאד לכיסא הוונדה, אך היתה לו תוספת של פד- להגבהת המושב, לוח עץ- שמטרתו לשמור את כף הרגל במנח קבוע ונכון בתרגילים בהם עומדים על הפדל.  לוח אחורי- שמטרתו למקם נכון את הבהונות והברך באותם התרגילים. וידיות- שמטרתן לסייע ללקוחות בתרגילים מתקדמים במיוחד.

אחרי מותו של ג'וזף פילאטיס, השימוש בכיסא פחת מאחר ורב תלמידיו הראשונים התרכזו בעיקר בהדרכת פילאטיס על המזרן, רפורמר והקדילאק. מבין תלמידיו הראשונים, קאתי גראנט נחשבת לבעלת הידע הרחב ביותר בתרגילי הכיסא. רפרטואר התרגילים אותו אנו מכירים כיום מתבסס בעיקר על התרגילים אותם לימדה קאטי ובנוסף, מתבסס על  צילומים וסרטונים מהארכיון של  ג'וזף פילאטיס עצמו.

עקרונות הפילאטיס: concentration,   Whole body movementו- control. באים לידי ביטוי צורה המובהקת ביותר על הכיסא. משטחו הקטן יחסית והתרגול במנחים שונים ומאתגרים, מצריכים מאיתנו כמתאמנים הרבה ריכוז,  שליטה, מחשבה וגיוס של כל שריר ושריר בגוף.

הכיסא הוא מכשיר הפילאטיס הפונקציונלי ביותר. התרגילים על הכיסא הם למעשה הדומים ביותר לפעולות יומיומית המבוצעות בישיבה ועמידה. לדוגמא תרגיל ה- forward lunge הוא למעשה אותה תנועתיות כמו עליית מדרגות. Footwork- מלמד אותנו ישיבה זקופה עם תשומת לב לשרירי ה-core. Side twist arm – עוזר לנו להנחיל לגוף הרגלים נכונים כשצריך לקחת משהו מהספסל האחורי כשעוצרים ברמזור. תרגילי הכיסא כוללים עבודה במנחים שונים מתוכם הרבה תרגילים מתאימים בעיקר למתאמנים מתקדמים ודורשים פלג גוף עליון חזק, רגליים חזקות , חיבור לשרירי ה-core  והבנת ייצוב אגן וחגורת כתפיים.

כיום, ה- Wunda chair  המקורי עבר מספר גלגולים וכיום אפשר למצוא אותו עם מספר שדרוגים:

  • פדל מפוצל- לתרגול א-סימטרי.
  • גובה – בכיסאות מסוימים, גובה הכיסא הותאם לגובה הקדליאק, כדי לאפשר למתאמנים מבוגרים או פצועים, לבצע את תרגילי הכיסא על משטח רחב יותר.
  • מספר הקפיצים עלה בדגמים מסוימים משניים לארבעה, על מנת לאפשר דיוק מירבי בהתאמת ההתנגדות.
  • ידיות- תוספת של ידיות מה- high chair המקורי.
  • תוספת של קפיצי ידיים ורגלים כמו של הקדילאק בהתנגדות נמוכה, להרחבת רפרטואר התרגילים.
  • כיסא מאלומיניום- חברות מסוימות מייצרות כסאות קלים ופשוטים יותר על מנת להנגיש את האימון על הכיסא לקבוצות גדולות וחדרי כושר.

 

מדריכות פילאטיס רבות נצמדות לעבודה עם הרפורמר המוכר והאהוב וזונחות את האימון הכיסא, אבל האמת היא שהכיסא הוא מכשיר מדהים ומאתגר במיוחד שמציע אפשרויות רבות לבניית כח, פיתוח שיווי המשקל, ושיפור היציבה ע"י תנועתיות פונקציונלית שניתן ליישם גם מחוץ לסטודיו. אין ספק שכדאי להכיר ולהכניס את הכיסא לשגרת האימונים.

מבטיחה  שאף מתאמן צעיר או מחונן, לא יתאכזבו . תתכוננו לעבוד קשה, להעלות דופק ולהזיע!!